Ażeby dostać wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania – np. w Google, najbardziej popularnej wyszukiwarce teraźniejszych czasów – trzeba przedsięwziąć pewne kroki, zwane w branży pozycjonowaniem. Polegają one na sztucznym, choć maksymalnie przypominającym naturalne, linkowaniu witryny z różnych źródeł – stron, blogów, forów. Jednym z takich miejsc, z których można dostać mocne i wartościowe linki jest katalog stron, kierowany nie tylko do samych pozycjonerów, niemniej jednak również do zwyczajnych adminów witryn www, którzy wolą nieco polepszyć pozycję swoich serwisów internetowych.
Pozycjonowanie stron za radą aktualnie wspomnianych katalogów ma silną tradycję i historię w całej branży SEO, chociaż nie jest ona z kolei bardzo bogata. Pierwsze efekty pozycjonowania katalogami uzyskano bowiem stosunkowo niedawno: wcześniej taka metoda nie była należycie znana, a sam polski katalog stron bardzo często postrzegany był w kategoriach spamerskiej strony. Współcześnie sytuacja ta diametralnie się zmieniła i katalogi znacznie uzyskały na znaczeniu , a ponadto renomie, przez wielu pozycjonerów cenione są dosłownie bardziej od tak zwanych blogów pressell page. Powodem jest relatywnie łatwa dostępność takich katalogów, których w Sieci istnieją setki tysięcy – nie tylko polskich, ale i zagranicznych. Dodanie spersonalizowanej strony do tych najlepiej znanych, popularnych (a tym samym najlepiej mocnych) powoduje zaś, że witryna wiele zyskuje. Wyjątkowo gdy katalog stron jest zadbany i nie przyjmuje byle jakich serwisów, a wyłącznie te zadbane, ciekawe, tematyczne i prezentujące swoją jakąś większą jakość i wartość merytoryczną.