Reklama i jej dzieje to dość rzadko poruszany zagadnienie. Mówiąc o reklamie, zwykle koncentrujemy się na wykorzystywanych w niej metodach , a oprócz tego na sile jej oddziaływania. Jaką jednakże historię posiada za sobą reklama? W jaki sposób wyglądała ona, a w jaki sposób prezentuje się dziś?
Wbrew pozorom reklama nie jest wymysłem naszych czasów, a już wiele wieków wstecz człowiek szukał możliwości na sprzedanie swych produktów. Wiadomo, że już w Babilonii , a dodatkowo w starożytnym Egipcie znane zostały chwyty reklamowe, dzięki którym kupcy mogli szybciej sprzedawać swe towary. Wiele form reklamy, z której korzystano w dawnych czasach, można spotkać jeszcze we współczesnym świecie – w bardziej nowoczesnej formie. Dobrym przykładem mogą być tu reklamy stawiane przy ruchliwych drogach. Dziś korzysta się z wielkich plakatów, dawniej – głównie na terenie Fenicji, korzystano z kamieni, na których znajdowała się ważna informacja kierująca przybysza w konkretne miejsce. Dziś w większych sklepach , a oprócz tego na halach targowych nagrania puszczane przez głośnik informują o aktualnych promocjach oraz dodatkowo szczególnie polecanych towarach. W starożytności , a dodatkowo w średniowieczu korzystano z osób, które chodziły po targowisku, i swym krzykiem zachęcały do skorzystania z usług danego kupca.
Znana po dziś dzień jest ulotka reklamowa , a dodatkowo ogłoszenie prasowe. Te formy reklamy są omal tak stare, w jaki sposób druk i prasa. Wiadomo, że już w połowie XV wieku wydrukowana została pierwsza ulotka reklamowa, która miała zachęcać do wizyty w księgarni. W początkach XVII wieku zaczęto komunikaty reklamowe umieszczać w prasie, co wraz z rozwojem popularności gazet okazało się strzałem w dziesiątkę. Wkrótce też powstały specjalne biura ogłoszeń, które od XVII i XVIII wieku przyjmowały zamówienia na te treści, które miały ukazać się drukiem w najbliższym wydaniu. Mimo rozwoju radia, telewizji , a oprócz tego sieci internetowej, taka forma reklamy jest bardzo popularna do dnia dzisiejszego.
Więcej informacji: www.